גיוס כספים לסטארט אפ: 5 טיפים לקראת מפגש עם משקיעים

גיוס כספים לסטארט אפ: 5 טיפים לקראת מפגש עם משקיעים
גיוס כספים לסטארט אפ: 5 טיפים לקראת מפגש עם משקיעים

גיוס כספים לסטארט אפ: 5 טיפים לקראת מפגש עם משקיעים

אחת הקלישאות המפורסמות בתחום היזמות היא ש"הדרך הטובה ביותר לגייס כסף זה לעשות זאת כשאתם לא צריכים כסף", וכמו מרבית הקלישאות בחיים – גם בזו יש הרבה מן האמת. אולם אם נניח לרגע את התובנה הזו בצד, ובהנחה שהגעתם לשלב שבו אתם צריכים הון בשביל להמשיך, הלו"ז היזמי שלכם צפוי לכלול הרבה מאוד פגישות עם משקיעים לסטארט-אפ שלכם, וכדאי שתגיעו מוכנים לכל פגישה ופגישה.

אם אתם יזמים בנשמה, סביר להניח שאתם מאוהבים ברעיון שלכם ודי בטוחים שאתם הולכים לשנות את התעשייה שבה אתם פועלים, אבל גם אם זה נכון – על מנת לשכנע את המשקיעים בכך ולסחוף אותם להרפתקה היזמית שלכם, צריך להקדיש זמן ומחשבה למוטיבציה של אותם משקיעים לבצע השקעה ולמצוא את הדרך האפקטיבית ביותר לספק להם אותה.

כך, גם אם יש לכם רעיון מדהים ושוק עם פוטנציאל גדול לפעול בו, הדרך שבה אתם הולכים להוציא את הרעיון הזה לפועל היא זו שתקבע את עתידו של הסטארט-אפ, ולכן להון שתצליחו לגייס ממשקיעים יש משקל רב בדבר. אז איך ניתן לגייס בהצלחה מימון לסטארט-אפ שלכם? הנה 5 טיפים שכדאי לכם לקרוא וליישם לפני שאתם יוצאים לסבב גיוס הון:

תמצאו את האחד: תהליך ההכנה לקראת פגישה עם משקיעים דומה במקצת לאופן שבו עסק כלכלי פועל, כלומר קודם כל צריך למצוא את קהל היעד הפוטנציאלי, אחר-כך ליצור קשר עם אלו שהכי רלוונטיים לעסק ולבסוף לנסות למכור להם את המוצר/שירות. מה זה אומר בקונטקסט היזמי? שכדאי להתחיל במעבר יסודי על רשימת המשקיעים וקרנות הון הסיכון בארץ, לסמן את אלו שהכי מתאימים לכם מבחינת ניסיון, תחום פעילות, ידע טכנולוגי וכו', וליצור רשימת משקיעים קצרה – אבל רלוונטית וסופר איכותית, אליהם תרצו לפנות על מנת לעניין אותם במוצר שאתם מפתחים.

חפשו את הקשר: לאחר שיצרתם רשימת משקיעים התחלתית, כדאי להשקיע זמן במציאת הדרך המוצלחת והאפקטיבית ביותר ליצור עמם קשר. הדרך המועדפת היא לפנות קודם כל למשקיעים שאתם מכירים באופן אישי, אבל במקרה ואין כאלה – חפשו אנשי קשר מוערכים שיוכלו לעשות את החיבור ביניכם. מקום טוב להתחיל בחיפוש כזה הוא לינקדאין כמובן.

תעשו שיעורי בית: בשביל להגיע לפגישה עם ביטחון עצמי, כדאי לעשות מחקר קטן על זהות המשקיעים, הרקורד וההיסטוריה היזמית שלהם, אבל יותר חשוב מכך זה שתהיה לכם תשובה הולמת ומשכנעת לכל שאלה שיכולה לעלות במהלך הפגישה, למשל מה מיוחד בצוות שלכם, איך המוצר שלכם יצליח במקום שבו אחרים נכשלו, מתי אתם צופים שפיתוח המוצר יסתיים, מה המודל העסקי שלכם, מי הם המתחרים, מהם אבני הדרך שאתם רוצים להגיע אליהם ב-24,12 ו-36 החודשים הקרובים וכיו"ב. ובשביל שיהיו לכם תשובות גם לשאלות שלא חשבתם עליהן מלכתחילה, מומלץ לעשות סימולציות עם קולגות מהתחום.

תכינו פיץ' מושלם: תשובות לשאלות זה כמובן חשוב, אבל זה לא בא במקום מצגת מושקעת, שתצליח להעביר את הסיפור שלכם בצורה טובה, מקצועית ומשכנעת. וכן, זה אומר גם להשקיע בצד של ה-Storytelling, שהוא לא פחות חשוב מהנתונים היבשים וחייב להיות חלק משמעותי מהפרזנטציה שאתם מציגים למשקיעים פוטנציאליים. במילים אחרות, אתם צריכים שיהיה לכם סיפור ממש טוב; כזה שיעורר השראה בקרב המשקיעים, יכלול חזון אמיתי ויגרום למאזינים להאמין בכם וביכולות שלכם להגשים את החזון.

תגבו במספרים: למרות מה שכתוב בסעיף הקודם, בסופו של יום – משקיעים אוהבים מספרים, והם מצפים מכם שתציגו כאלה בפגישה. לכן, הדרך הטובה ביותר להתכונן לכך היא להשקיע בתוכנית העסקית שלכם, שגם תשרת אתכם בהמשך הדרך וגם תאפשר לכם לשלוף בקלות את הנתונים, המספרים והתחזיות, וכל נתון כמותי אחר שתתבקשו להציג בפגישה.

התחלנו בקלישאה, אז אנחנו מרשים לעצמנו גם לסיים עם אחת – אל תרדפו אחר הכסף; תרדפו אחרי האנשים שיכולים להפוך את הסטארט-אפ שלכם למשהו בעל ערך. ואם זה יצליח, הכסף כבר יגיע.