מחפשים רעיון לסטארט אפ? 3 טיפים בדרך למוצר מנצח

מחפשים רעיון לסטארט אפ? 3 טיפים בדרך למוצר מנצח

 
"יש לי רעיון לסטארט-אפ" זה אולי המשפט הכי שחוק בעשור האחרון, אבל עדיין פופולרי. זה לא משנה איפה אתם נמצאים: שוכבים על מזרן בבריכה בבית מלון, יושבים עם חבר בבית קפה או מבלים באירוע משפחתי – תמיד יהיה את זה שיגיד: "תקשיבו, יש לי רעיון גאוני".
מאחורי המחשבה הזו מסתתר לא פעם החלום לעשות אקזיט או להקים חברה גדולה ורווחית, אבל הקשיים והאתגרים שנמצאים בדרך הם רבים, ובמובנים רבים מדובר בריצת מרתון עם קו סיום לא ברור. לכן, נקודת הפתיחה של יזמים מתחילים צריכה להיות מוצלחת ככל שניתן וזה לרוב מתחיל ברעיון טוב.
בגדול, רעיונות לסטארט-אפ מצריכים יצירתיות, אבל זה לא אומר שהם חייבים להיות ראשוניים או חדשניים. ניקח לדוגמה את פייסבוק; מארק צוקרברג לא המציא את קונספט הרשתות החברתיות (מי אמר מייספייס?), אבל הוא שכלל זאת לכדי אומנות, או בקיצור: עשה את זה טוב יותר.

אז איך מוצאים רעיונות לסטארט-אפ? הנה 3 טיפים שיסייעו לכם בכך:
מה הבעיה? ההנחה הבסיסית היא שרעיון למוצר טוב נועד לפתור בעיה שכרגע אין לה פתרון טריוויאלי. זה כמובן נכון, אבל זה לא התנאי היחיד לרעיון טוב. למעשה, רעיון לסטארט-אפ מוצלח צריך לפתור צורך אנושי, ובשביל זה צריך לזהות את אותו צורך שנותר כרגע ללא מענה ובמקרים רבים גם לא מזוהה, ולהגדיר היטב כיצד הרעיון שלכם יכול לספק את המענה הזה.
הפתרון צריך להיות כמובן פרקטי, אבל כזה שניתן להזדהות איתו ואפילו להתאהב בו. בכך אנחנו מתכוונים שלא רק אתם צריכים לאהוב את הרעיון שלכם אלא גם ובעיקר קהל המשתמשים הפוטנציאלי שלכם. טיפ נוסף בהקשר הזה הוא שלא כדאי לכם להתאהב ברעיון באופן עיוור, וחשוב לשמור על גמישות מחשבתית ולהיות עירניים לשינויים ונורות אזהרה בדרך, ותהיו בטוחים שיהיו כאלה.
איפה הבעיה? רעיון טוב לסטארט-אפ לא חי בוואקום, או רק בראש שלכם. במילים אחרות, אתם צריכים לבחון גם מה גודל השוק שבו אתם עתידים לפעול, ולענות על שאלות רבות, כגון האם יש למוצר שלכם קהל יעד עולמי או שהוא פותר בעיה מקומית-תרבותית שמתאימה רק לקהל האימהות החרדיות בישראל, לדוגמה.
זה לא נגמר כאן כמובן. עליכם להכיר את כל המתחרים שיש בשוק שהגדרתם כרלוונטי לכם. כך, אם יש שחקן גדול שכבר מספק פתרון דומה, כדאי לבדוק האם יש בשוק הזה מקום לשני שחקנים ואף יותר או שמדובר בתחרות חסרת סיכוי מלכתחילה. ייתכן ויש לכם פיצ'ר ייחודי שבו אתם טובים יותר מהמתחרים, כגון מודל עסקי אחר או קהל יעד שונה, אבל את זה תוכלו לגלות רק אם תעשו מחקר שוק מעמיק.
תרחיש אפשרי אחר הוא שתגלו שמוצר דומה כבר פותח בעבר ונכשל, אבל זה לא צריך לייאש אתכם. במקרה כזה, צריך להיות לכם הסבר לוגי ומשכנע מדוע הרעיון שלכם לסטארט-אפ יוכל להצליח במקומות שאחרים נכשלו, שיתבסס על ניתוח המגמות וההתפתחויות הטכנולוגיות שמאפשרות ליישם את הרעיון כעת, אבל לא איפשרו זאת קודם לכן. פועל יוצא הוא כמובן השאלה איך אתם מתכננים להפוך את הרעיון שלכם לעסק כלכלי, וממש לא מומלץ לדחות את המחשבה הזו לאחר-כך.
ההסבר הלוגי שתגבשו יסייע לכם גם בהמשך הדרך, כשתגיעו לשלב גיוס הון ממשקיעים וקרנות הון סיכון, אבל הוא קודם כל יגרום לכם להתאהב ולהאמין במוצר שאתם רוצים לפתח, מבלי לאבד את האובייקטיביות היזמית.
מה חושבים על הבעיה? רעיון לסטארט-אפ יכול להגיע מהרבה כיוונים: מתחומי העניין שלכם, משיחות עם מישהו ספציפי שגרם לכם לחשוב על משהו קיים אבל מזווית אחרת ואפילו משיחת חולין בעבודה שהתגבשה לכדי תובנה מעניינת. לכן, תקיפו את עצמכם באנשים שאתם סומכים על הדעה שלהם, שיידעו לאפס אתכם אם צריך, ותקשיבו למה שיש להם להגיד על הרעיון שלכם.
כדאי גם להשקיע ביצר הסקרנות שלכם, ולא רק על ידי מחקר יבש. כך, למשל, לכו לאירועים של סטארטאפים וקחו חלק פעיל במפגשי מיט-אפ של התעשייה. במפגשים כאלה תוכלו להתייעץ עם מומחים ולקוחות פוטנציאליים ולייצר קשרים חברתיים ועסקיים. אל תהססו לשמוע ביקורת או פידבק שלילי, אבל אל תתנו לה גם משקל יתר – יש לא מעט קרנות הון סיכון ומומחים לדבר שחשבו שטוויטר לעולם לא תצליח או שטינדר נכנסת לשוק רווי ולכן תיכשל.
מעל הכול, להקים סטארט-אפ זה כמו לצאת למסע, וייתכן בהחלט שהתחלתם עם רעיון אחד ועשיתם 'פיבוט' אחד או שניים בהמשך הדרך, בהתאם לפידבק שקיבלתם מקהל היעד או מכשולים שלא חשבתם עליהם מראש. וכן, כמו בזוגיות – גם בעולם הסטארטאפים יש עניין כזה של 'טיימינג', וייתכן שהוא לא יעבוד לטובתכם. עם זאת, אם יש לכם את היכולות, הכישורים, התעוזה ורוח היזמות, אתם במסלול הנכון, ושיהיה בהצלחה.