נקודת ההזנק: אלו שלבי גיוס הון לסטארט אפ

נקודת ההזנק: אלו שלבי גיוס הון לסטארט אפ


שאלת גיוס הון לסטארט-אפ מלווה יזמים מתחילת דרכם; או לפחות צריכה ללוות אותם מהרגע הראשון – אחרת אין לאף סטארט-אפ את היכולת להתקיים ולשרוד לאורך זמן. אולם, תהליך גיוס משקיעים לסטארט-אפ שנמצא בתחילת הדרך אינו דומה לתהליך גיוס משקיעים לחברת הזנק צומחת, וגם היקפי ההון והמטרות שלשמן יזמים מגייסים כסף משתנים לאורך מחזור החיים של סטארט-אפ ממוצע.

כך, אם ההון הראשוני שתגייסו יסייע לכם לתרגם את הרעיון שלכם משלב התיאוריה לשלב המציאות, שלבי גיוס מתקדמים יותר יסייעו לכם להפוך את המיזם שלכם לחברה רווחית ומשגשגת. בדרך כמובן תיאלצו להיפרד מאחוזי בעלות על החברה, שאמורים לשקף את היקף ההון שתצליחו לגייס ואת רמת הסיכון של ההשקעה.

גיוס כסף לסטארט-אפ הוא כאמור תהליך מתמשך, וכמובן שאתם כיזמים צריכים להתכונן כראוי לכל שלב בתהליך ולדעת מה המשקיעים הרלוונטיים מחפשים לראות במיזם שלכם. לכן, אם ברצונכם לשפר את סיכויי ההצלחה של המיזם ולגייס את ההון הדרוש לכם בהצלחה, עליכם להכיר את שלבי גיוס ההון של סטארטאפים:

Pre-Seed – השלב הראשון והמוקדם ביותר במחזור החיים של כל סטארט-אפ, כשהכוונה היא לשלב שלפני שלב גיוס ההון הראשוני. למעשה, זה השלב שבו יש לכם כבר רעיון לסטארט-אפ, אבל אין לכם עדיין צוות, לא התחלתם לפתח את המוצר ועוד לא ברור אם יש היתכנות כלכלית לרעיון שלכם. נגזרת של השלב הזה היא העובדה שאין לכם יותר מדי הוצאות. לכן, יזמים נוטים להשקיע קצת כסף שיש ברשותם (Self-Funded) או לגייס הון קטן ממשפחה וחברים (מודל מימון המכונה גם FFF – Friends, Family and Fools).

Seed – שלב בתהליך מימון סטארט-אפ המאופיין בסיכון כלכלי גבוה. בשלב זה, הרעיון שלכם מתחיל לקרום עור וגידים; קרי התחלתם לבנות תוכנית עסקית ולגבש את המודל העסקי, וביכולתכם להוכיח היתכנות ראשונית לרווח כלכלי. בשלב ה-Seed מקובל לגייס הון מאנג'לים (משקיעים פרטיים), על בסיס רעיון ראשוני ומצגת, אך ללא מוצר, שמצידם משקיעים בסטארט-אפ סכומים שאינם גבוהים במיוחד ומקבלים בתמורה מניות בחברה.

סבב גיוס ראשון (Series A Round) – בשלב הזה יש לכם כבר אב-טיפוס מוכן, או לחילופין פיילוט בגרסת בטא, ואולי התחלתם אפילו למכור, וכעת הגיע הזמן לגייס עוד הון. בגדול, זה סבב הגיוס המשמעותי הראשון של החברה שלכם, שבו תפעלו על מנת לקבל השקעה מצדן של קרנות הון סיכון שמסוגלות להשקיע סכומים גדולים יותר בהשוואה לאנג'לים. הכסף שיגויס יסייע לכם להמשיך לפתח את המוצר ואולי אפילו להתחיל לשווק אותו. בשלב זה, קרנות הון סיכון שישקיעו בכם יצפו גם לראות קצב התקדמות בפיתוח המוצר והגעה לשלב ה-MVP וה-POC הראשוני.

שלבי גיוס הון של סטארטאפים, מתוך: techlist
שלבי גיוס הון של סטארטאפים, מתוך: techlist


סבב גיוס שני (Series B Round) – זהו סבב הגיוס המרכזי השני של החברה, ולרוב יוצאים אליו כשהחברה כבר השיגה יעדים ראשונים משמעותיים. בדרך כלל, בשלב זה יש לכם כבר לקוחות משלמים והכנסות די משמעותיות, ואתם מתחילים להתקרב לשלב ה- Growth Stage(שלב הצמיחה) ולנקודת ה-Break Even – השלב שבו ההכנסות וההוצאות מתאזנות (ולאחר מכן מתחילים כבר להרוויח).

סבב גיוס שלישי (Series C Round) בשלב זה המיזם שלכם כבר נחשב לחברה בוגרת, ואתם זקוקים למימון נוסף על מנת להתקדם, להעמיק את הפיתוח ולהתרחב. במילים אחרות, מדובר בשלב מימון ההתרחבות של חברות שנמצאות בשלב צמיחה מהירה, מאוזנות פיננסית ומתחילות להציג רווחים. את השלב הזה נהוג גם לכנות Mezzanine Financing, ולרוב מעורבות בו קרנות השקעה פרטיות (Private Equity).