האקסלרטורים המובילים בעולם חושפים מה הם מחפשים בסטארטאפים ישראליים

האקסלרטורים המובילים בעולם חושפים מה הם מחפשים בסטארטאפים ישראליים

 
"לא צריך להיות בעמק הסיליקון בשביל לבנות חברה בשווי של מיליארד דולר, ויש לא מעט חברות שהוכיחו את זה", כך טוען מייקל קוהן, דירקטור פעיל באקסלרטור Techstars Atlanta. "יש לנו 38 תוכניות חממה ברחבי העולם – אף אחת לא בסן-פרנסיסקו, ויש סיבה לכך".

קוהן אמר את הדברים הללו במסגרת פאנל של פועלים היי-טק, שהתקיים בחלל העבודה המשותף Mixer. את הפאנל הנחה יוסי ויניצקי, הממונה על תחום ההיי-טק בבנק הפועלים, כחלק מפעילות פועלים היי-טק, שמחברת בין סטארטאפים ישראליים לבין משקיעים, אקסלרטורים וקרנות הון סיכון.

ב-Techstars, אחד מהאקסלרטורים המוכרים בעולם, חלק מהתוכניות הן ורטיקליות, קרי סביב טכנולוגיה או תעשייה מסוימת, וחלק רוחביות יותר. "היו לנו חברות מתחום הטיולים, הייצור וה-SAS", מספר קוהן. אודון אבלסנס, דירקטור פעיל ב-Techstars Energy, הוסיף כי "מה שמיוחד בתוכנית שלנו זה שאנחנו עובדים עם 3 שותפות עוצמתיות: תאגיד הנפט Statoil, חברת הטכנולוגיה Kongsberg וחברת הייעוץ מק'נזי. כל סטארט-אפ שמתקבל לתוכנית שלנו נהנה מגישה לחברות הללו".

בפאנל השתתפו גם דיוויד סוננשיין, סגן נשיא אקסלרטור ה-IOT של SAP, וולף בלילאס, מייסד שותף של האקסלרטור Scale, וצ'ון טאנג, שותף פעיל ב-Skydeck, שסיפרו לעשרות היזמים שנכחו במיט-אפ אלו חברות הם מחפשים, מה הערך המוסף שיזמים מקבלים ומה הטרנדים הבאים בתחום.
  • מה מייחד את האקסלרטורים שלכם מאחרים?
"אנחנו מתמקדים בתחום ה-IOT, במובן הרחב של המילה", אמר סוננשיין. "התוכנית שלנו גלובלית והמטרה היא לייצר מצב של Win-Win לכל הצדדים – לסטארטאפים וללקוחות של SAP".
בלילאס, שהקים את Scale - אקסלרטור אורבני בסן-דייגו, ציין כי "אנחנו פועלים בתחום הערים החכמות ומחפשים סטארטאפים שעוזרים לאזרחים".

"SkyDeck הוא האקסלרטור של אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, ומה שמייחד אותנו זה שאנחנו פועלים בעמק הסיליקון ואנחנו יכולים להעניק ליזמים נכס אחד שהם לא יכולים לקבל בשום מקום אחר – זמן", סיפר טאנג. התוכנית מספקת ליזמים שהות של עד שנתיים (על בסיס ויזה 1J), במסגרתה סטארטאפים מקבלים את הזמן הדרוש להבין את הייחודיות שלהם, למצוא את הלקוחות וליצור קשר עם משקיעים. "בהיבט הזה, אין לנו מתחרים בסביבה".

לדברי טאנג, "אנחנו יכולים לעזור לחברות מקומיות להפוך לחברות גלובליות". כך, אחת החברות שלקחו חלק בתוכנית של ברקלי היא חברה מקסיקנית, שפיתחה מערכת התרעה מפני רעידות אדמה. "החברה הצליחה במקסיקו, אבל לא הייתה מסוגלת לפרוץ את גבולות המדינה", הסביר טאנג. "כאן אנחנו יכולים לעזור ולהפוך אותה לחברה גלובלית. זה מוצר שיכול לשנות את העולם ואם לא יהיה מישהו שיסייע לחברות זרות להגיע לוואלי, לא בטוח שזה יכול לקרות".

 
סטארטאפים צריכים לדעת לספר סיפור
האקסלרטורים השונים מציעים ליזמים תוכנית לפרק זמן קבוע מראש. ב-Techstars, לדוגמה, מדובר במחזור של 3 חודשים, בעוד שב-Skydeck התוכנית נמשכת כחצי שנה. במרבית האקסלרטורים, בהתחלה יש פוקוס על שלב ה'מנטורינג', שבו סטארטאפים מקבלים פידבק מגורמים מובילים בתעשייה, לאחר מכן יש תקופה שבה הסטארטאפים מגיבים למשוב שקיבלו ולעיתים אף עושים Pivot, ולאחר מכן יש התמקדות בהתאמת המוצר לשוק וחיבור ללקוחות ומשקיעים. בחלק מהתוכניות מתקיים בסופן ה-Demo Day, אירוע בו היזמים מציגים את הסטארט-אפ בפני משקיעים.

לדעתו של אבלסנס, ל-Storytelling יש חלק חשוב מאוד בעניין שאסור להזניח. "אנחנו עוזרים לסטארטאפים לספר את הסיפור שלהם בצורה הכי טובה והכי עוצמתית שיש. זה חלק חיוני בכל סטארט-אפ".
  • על מה אתם מסתכלים כשאתם פוגשים סטארט-אפ מעניין?
קוהן: "הדבר הכי חשוב זה הצוות. הוא צריך להיות אמין ומורכב מאנשים שיש להם היסטוריה ביחד וחיבור אמיתי לבעיה שהם רוצים לפתור. חוץ מזה, אנחנו מחפשים חברות שפועלות בשווקים גדולים. רעיון זה חשוב, אבל קצב ההתקדמות של החברה חשוב עוד יותר".

להיבט הישראלי של היזמות, מסתבר, יש גם תפקיד. "בתל אביב אנחנו מחפשים משהו נוסף – יזמים עם מודעות עצמית שיודעים מה החוזקות ומה החולשות שלהם. הטכנולוגיה חזקה מאוד בישראל, אבל מכירות, שיווק, שירות לקוחות ותמיכה – קצת פחות. אנחנו מחפשים חברות שרוצות עזרה והדרכה בתחומים הללו; אם אתם כבר יודעים הכול, כנראה שיש אקסלרטורים אחרים שמתאימים לכם".

"אנחנו מחפשים Deep Technology", אומר טאנג; מונח המתייחס לטכנולוגיות שיכולות לייצר השפעה ממשית על העולם שבו אנחנו חיים. "אם אתם חברה בישראל שעושה את ה'אובר' לכלבים אז לא בטוח שזה יעבוד בארה"ב, אבל אם מה שאתם עושים הוא חדשני, ללא קשר למקום שבו אתם נמצאים, אנחנו בעניין. אלו החברות שאנחנו מעודדים אותן להירשם אלינו".

המודל של בלילאס קצת שונה. "אנחנו משדכים בין בעיה לפתרון. אנחנו לא מחוברים לגופים גדולים, אבל יש לנו קשרים קרובים לאנשים שמנהלים את סן-דייגו ואנחנו עוזרים להם להבין מה אפשר לעשות עם כל הדאטה של האזרחים". לכן, בכל מחזור יש 4-5 חברות בלבד, שזוכות לקחת חלק בפיילוט עירוני.

סוננשיין הוסיף כי "כל חברה שאנחנו בוחנים צריכה להציע פתרון שיכול לעשות אינטגרציה עם הטכנולוגיה של SAP. אנחנו מחפשים לסייע ללקוחות שלנו לפתור בעיות ומהבחינה הזו אנחנו מסתכלים על סטארטאפים מזווית אופורטוניסטית". דוגמה אחת להצלחת התוכנית של SAP היא Loginno, סטארט-אפ ישראלי שפיתח מערכת SaaS שמנטרת מכולות ימיות ומספקת מידע על הנעשה בתוכן. "המוצר של Loginno משפר את שרשרת האספקה הדיגיטלית ומספק לנו מידע שלא היה קיים קודם. זו דוגמה לסטארט-אפ שמסייע לנו לממש את החזון".
  • אתם גם משקיעים בחברות שמתקבלות לתכנית?
קוהן: "אנחנו משקיעים 120 אלף דולר, תמורת 7%-8% מהחברה".
טאנג: "משקיעים 100 אלף דולר תמורת 5%".
בלילאס: "אנחנו משקיעים כסף במתן שירותים לסטארטאפים, כגון ייעוץ משפטי או פיננסי, כך שכשהם מסיימים את התוכנית יש להם תשתית חזקה".
סוננשיין: "אנחנו לא משקיעים ולא מקבלים אחוזים. אנחנו מספקים לסטארטאפים שאנחנו מאמינים בהם את הלקוחות הטובים ביותר בעולם".

"התרופה לסרטן תגיע מחברת תוכנה"
הפאנל משך אליו לא מעט יזמים ויזמיות, שהפנו למשתתפי הפאנל שאלות הנוגעות לתוכנית. כך, כשנשאלו מה דעתם על סטארט-אפ עם מייסד אחד, הדעה הייתה כמעט אחידה. "יש תמיד יוצא מן הכלל, אבל אנחנו מעדיפים לראות צוותים", אמר קוהן. "צריך שיהיו אנשים שיאזנו ויתמכו בך; זה אלמנט מאוד חשוב בסביבה היזמית", הוסיף סוננשיין.
גם לגבי הנוכחות עצמה בתוכנית הייתה תמימות דעים. "אנחנו גמישים, אבל לרוב נרצה לראות את המייסדים נוכחים לכל אורך המחזור", אמר קוהן. טאנג הסכים עמו: "נוכחות היא משמעותית להצלחה. אני לא חושב שצוות הפיתוח צריך להיות נוכח, אבל כל מי שעוסק במכירות, פיתוח עסקי וגיוס חייב להיות".
  • מה הדבר הגדול הבא לדעתכם?
קוהן: "בינה מלאכותית ו-Machine Learning. באטלנטה יש גם קהילת סייבר גדולה, אז זה תחום נוסף שמעניין אותנו".
טאנג: "ביוטק. לתחום הזה תהיה השפעה אדירה על החיים שלנו בעוד 20 שנה, ואנחנו בהחלט חושבים להשיק מסלול בתחום הזה".
בלילאס: "חברות שפועלות בתחום ה-Digital Healthcare. יש הרבה מאוד דאטה שצריך לארגן מחדש ולנתח ואני באמת סבור שהתרופה לסרטן תגיע מחברת תוכנה ולא מחברת פארמה".
סוננשיין: "התחום של Collaborative Robots – רובוטים שעובדים בסביבה אנושית ומשתלבים בחיי היום-יום שלנו".