כך תבחרו באקסלרטור שיזניק את הסטארט אפ שלכם למעלה

כך תבחרו באקסלרטור שיזניק את הסטארט אפ שלכם למעלה

 
עד לפני כמה שנים אקסלרטורים היו מצרך נדיר בשוק הישראלי, אולם כיום ההיצע גדול; יש שיגידו גדול מדי. וכך, יזמים שמחפשים אחר תוכנית האצה שמתאימה לסטארט-אפ שלהם יכולים ללכת לאיבוד בשפע האפשרויות העומדות לרשותם.
בקצרה, אקסלרטור זה תוכנית לסטארטאפים שמוגבלת בזמן, ובה יזמים מקבלים מקום לעבוד בו (לרוב מדובר בחלל עבודה משותף), ייעוץ מקצועי, חשיפה תקשורתית, ליווי של מנטורים מובילים בתחומים שונים וגישה למשקיעים אופציונליים. בסוף התוכנית מתקיים בדרך כלל ה-Demo Day, שבו היזמים מציגים את המוצר שהם מפתחים בפני משקיעים פרטיים ונציגי קרנות הון סיכון. לאחר מכן הם יוצאים (למעשה חוזרים) לדרכם העצמאית, עם שלל הידע והקשרים שצברו בתוכנית.

הבחירה באקסלרטור שמתאים לכם אינה קלה, אבל אם תעשו זאת באופן מושכל אתם יכולים להיות בטוחים שהתגמול יהיה שווה את זה. על מנת לוודא שאתם בוחרים בתוכנית שמתאימה לצרכים ולמוצר שאתם מפתחים, ולא מבזבזים זמן ומשאבים יקרים לחינם, אלו הדברים שאתם חייבים לשים לב אליהם:
מהו תחום הפעילות של התוכנית? לכל תוכנית יש את המאפיינים והדגשים שייחודיים לה. כך, למשל, חלק מהתוכניות מציעות כלים שיסייעו לכם בפיתוח המוצר, מקצתן ישימו דגש על הפיתוח העסקי ואחרות יתגאו במנטורים המוכרים שהם מעמידים לרשות היזמים. לכן, הגדירו מראש מה חשוב לכם להשיג מהתוכנית, האם המנטורים יכולים לסייע לכם בכך ומה חסר לכם בדרך להצלחה.
האם אתם נדרשים לוותר על אחוזים בחברה? חלק מהתוכניות מתבססות על השקעה במיזם תמורת אחוזים מהחברה. מודל כזה עשוי להתאים לחברות בשלבים מוקדמים אך להיות פחות רלוונטי לחברות שכבר גייסו הון התחלתי, ולכן כדאי לבחון היטב את תנאי התוכנית ולוודא שהם אכן מתאימים לשלב שבו אתם נמצאים.
סביבת העבודה – שיתופית או עצמאית? מרבית התוכניות מתבססות על עבודה בחלל משותף, ולכן מומלץ לבדוק האם התוכנית מכוונת ליזמים שנמצאים באותו שלב באופן שיאפשר לכם למצוא סטארטאפים לשתף עימם פעולה, והאם מתקיימים אירועים חברתיים וסדנאות משותפות שמעודדים נטוורקינג ושיתופי פעולה בין משתתפי התוכנית.

תוכנית מקומית או בינלאומית? חלק מתוכניות ההאצה בארץ מנוהלות על ידי גורמים בינלאומיים, ויש תוכניות שאף יצריכו מכם לעשות רילוקיישן. תוכנית האצה בחו"ל אולי נשמעת יוקרתית יותר, אבל תשקלו ברצינות האם כרגע אתם מכוונים למכירות בשוק הבינלאומי או שתוכנית מהסוג הזה עלולה להוות הסחת דעת מיותרת בשלב זה. לחילופין, תוכנית מקומית שמנוהלת על ידי חברה בינלאומית יכולה לפתוח בפניכם דלת ללקוחות וקשרים עסקיים בחו"ל, וזה כמובן יתרון אדיר.
מוניטין אמיתי או מדומה? בידקו האם הגוף שמפעיל את התוכנית מוכר בתעשייה שבה אתם פועלים או שהוא נמצא בשוק שפחות רלוונטי עבורכם. אל תתעצלו לעשות את שיעורי הבית הנדרשים, ולשוחח עם בוגרי התוכנית כדי לשמוע מהם על היתרונות והחסרונות של התוכנית והאם הם היו מרוצים ממנה. כמו כן, עקבו אחר מצבן של חברות שלקחו חלק בתוכנית, כדי לבחון האם הן הצליחו לגייס לאחר מכן, אלו שיתופי פעולה יצאו להן מהתוכנית והאם חלק מהן נסגרו.
מחויבות קצרת טווח או ארוכת טווח? מומלץ לבחון מהי רמת המחויבות של התוכנית גם לאחר שהיא מסתיימת, כדי להבין איזו שותפות אתם יכולים להפיק ממנה. כך, למשל, כדאי לבחון האם מנהלי התוכנית שומרים על קשר עם בוגרי התוכנית, פועלים על מנת לחבר את היזמים ללקוחות ומכוונים לשיתופי פעולה עתידיים או שמא הם פועלים על פי שיטה של זבנג וגמרנו.
מעל הכל, לפני שאתם בוחרים בתוכנית האצה מסוימת, חשוב שתהיו כנים עם עצמכם ותוודאו שאתם מחויבים לזמן ולהשקעה שהיא תדרוש מכם ושהסטארט-אפ שלכם נמצא בשלב שבו תוכנית מסוג כזה עשויה להועיל ולא להזיק לו.