שלב אחר שלב: מדריך לכתיבת תוכנית עסקית לסטארט אפ

שלב אחר שלב: מדריך לכתיבת תוכנית עסקית לסטארט אפ

 
תוכנית עסקית היא מסמך שישרת אתכם היזמים, כשתרצו לגייס הון או למצוא שותף טכנולוגי למיזם שלכם, אבל לא רק. תוכנית עסקית טובה משמשת גם כמפת דרכים מפורטת, אליה תוכלו לחזור בכל פעם שתרגישו שסטיתם קצת מהמסלול או שתרצו לוודא שאתם בדרך הנכונה.
לתוכנית עסקית לסטארט-אפ יש מאפיינים שונים, בהתאם לאופי המיזם וסוג השוק שבו הוא פועל, אולם בכל המקרים היא צריכה לפרט מה אתם מתכננים להשיג ואיך אתם מתכוונים לעשות זאת. כך, כל תוכנית עסקית מוצלחת חייבת לכלול מספר נושאים עיקריים, תוך גיבוי בנתונים. הנה 7 סעיפים שאתם חייבים לכלול בתוכנית עסקית לסטארט-אפ שלכם:
תקציר מנהלים (Executive Summary): זה הפרק הראשון בכל תוכנית עסקית, שאמור לסכם באופן תמציתי וברור את כל החלקים החשובים שמופיעים בתוכנית העסקית ולהסביר בקצרה כיצד אתם מתכננים להפוך את חברת ההזנק שלכם לעסק מצליח. לא אחת, משקיעים פוטנציאליים מבססים את הסינון הראשוני שלהם על חלק זה בלבד, ולכן הוא צריך להיות מעוצב, כתוב היטב (גם באנגלית), משכנע ומקיף, אך לא ארוך מדי (עד שני עמודים).
סקירה עסקית: בחלק הזה יש לתאר את המוצר או השירות שאתם מפתחים, מה הצורך עליו המוצר עונה (או תיאור של הבעיה אותה המוצר פותר), מהי הטכנולוגיה שעומדת בבסיס המוצר, באיזה שלב פיתוח המוצר נמצא כרגע ומה היתרונות שלו. זה גם המקום לציין פטנטים או זכויות קניין רוחני הקשורות למוצר, אם יש כאלו.
תיאור השוק הרלוונטי: המטרה של החלק הזה היא להראות שאתם מכירים ומבינים את השוק שבו אתם פועלים, ולכן יש להתייחס לגודל השוק, סטארטאפים אחרים שפועלים בשוק, תחזיות לגבי שיעור הצמיחה של השוק, ניתוח מגמות עתידיות והסבר של הצד המשפטי של השוק (למשל האם יש מגבלות רגולטוריות בתחום).

מחקר מתחרים: זה המקום לפרט את תוצאות המחקר המעמיק שביצעתם, שעל בסיסו אתם ממפים את המתחרים השונים, מבינים את החוזקות והחולשות של המתחרים שלכם ומסבירים את ה-USP שלכם, קרי מהי נקודת הייחוד שלכם בהשוואה למתחרים ואיך המוצר שאתם מפתחים יענה על הצרכים של הלקוחות.
אסטרטגיית חדירה לשוק: בחלק זה יש להסביר מהי תוכנית ה-Go to Market שלכם, תוך התייחסות למספר נקודות חשובות: מודל עסקי, תמחור המוצר, קהל היעד המדויק, קצב פיתוח המוצר, אמצעי וערוצי השיווק הרלוונטיים למוצר והגדרת המטרות שלכם (טווח קצר, בינוני וארוך).
הון אנושי: בחלק זה עליכם לפרט מיהם השותפים, מה תפקידם ומה הניסיון והיכולות הטכנולוגיות והניהוליות של כל אחד מהם, לצד תיאור כרונולוגי של התפתחות החברה, מיקום העסק והמבנה הארגוני והמשפטי. לא מעט משקיעים נותנים משקל רב לצוות של הסטארט אפ ובצדק, לכן חשוב שתשקיעו בחלק הזה ולא תמלאו אותו כידי חובה.
תחזיות פיננסיות: החלק הזה חשוב גם כן למשקיעים, שכן הוא מאפשר להם להבין כיצד אתם מתכננים להגיע לתזרים מזומנים חיובי והאם יש בכלל היתכנות למוצר. כך, זה המקום שבו עליכם לציין את ההוצאות וההכנסות הצפויות של החברה, בהתאם למחקר השוק שביצעתם. התחזית הפיננסית צריכה להיות מגובה בנתונים ומחקרים, וכמובן ריאלית ומציאותית.
בתהליך הקמת סטארט אפ יש לא מעט אתגרים ומכשולים שתצטרכו לעבור, אבל תוכנית עסקית טובה תאפשר לכם גם לעקוב אחר קצב ההתקדמות של המיזם, בהשוואה לתחזית הראשונית שלכם, ולוודא שאתם עומדים ביעדים ומממשים את החזון של החברה. לכן, תצטרכו לעדכן אותה מדי פעם, בהתאם לקצב ההתקדמות בפועל ושינויים טכנולוגיים או אחרים שלא צפיתם מראש.